Sázka ajťáků – Ctrl + Shift + Esc

Pokud vám Chuck Norris ukáže prostředníček, ukazuje, kolik sekund života vám zbývá. Jestliže se na vás v průběhu tréninku zaměří trenér Zdeněk Dohnal, cítíte se přibližně stejně. Říká se tomu „osobní přístup” a pokud vám přitom stéká čůrek potu po zádech, je všechno v pořádku.
V tělocvičně Girja cvičí hodně lidí, kteří mají velmi podobný příběh jako Honza s Romanem. Není zasvěcenější člověk, než ten, co jim tvoří tréninkový plán. A playlist.
Přečtěte si, co si Zdenál myslí o jejich sázce, o jídle, cvičení a o tom, jestli je Halina Pawlowská ajťák.

Cílem sázky Romana s Honzou bylo shodit za 3 měsíce 10 kg. Co si o tom myslíš?

Zdenál: Nesmysl :-D Co říká váha má podobnou vypovídající hodnotu jako BMI (Body Mass Index). Takřka nulovou. U cvičení dochází k nárůstu svalové hmoty a hustoty kostí. Tím pádem váhy. Svalíky papkají sádýlko. A dělají oporu našemu kloubnímu aparátu, takže se vydatně podílejí na snížení bolístek při několikahodinových výdržích ve strnulé pozici. Například sedu na židli a čumu do obrazovky. A hustá struktura kostí snižuje riziko zlomenin.
Tohle beru jako mnohem větší plus, než že mi váha ukáže méně. Dobrým ukazatelem je opasek na kalhotách. Pokud cvičím a pomalu se utahuje (pouze v případě, že jsem hrdým vlastníkem Ozdobných Tukových Prstenců), je vše, jak má být. Pokud cvičím a nehne se, by bylo dobré zamyslet se nad jídelníčkem.

 

Hlavně z posledního článku Sázka ajťáků Ctrl+Home jsme se dozvěděli, že jak Roman, tak Honza vlastně nikdy necvičili a většinu volného času tráví doma nebo v práci u pc. Bylo to na nich poznat?

Zdenál: Jasně! Pokud někdo 10 h denně plete svetr, tak bude dobrý v pletení svetrů a bude připomínat pletací stroj. A pokud někdo 10 h denně sedí, bude skvělý v sezení a bude připomínat židli.
On je to ovšem velký boj. Máš minimálně 40 h týdně výdrže ve strnulé pozici versus 3 h tréninku. I tak se daří dělat parádní pokroky. Po necelém měsící Roman z ničeho nic hlásil, že se poprvé v životě dotkne rukama země s propnutými koleny. To je anti-židlový pokrok jako sviň.
Samozřejmě vidět je to pořád. Ale čím dál tím méně.
Pro mě je důležité, že lidi začnou brát cvičení, pohyb jako nedílnou součást života. A ne, že se blíží léto, tak nakoupím Posilovač 8000 a nasadím nějakou morbidní dietu a pak dalších 9 měsíců budu sedět a žrát. A znova.
Ale to se u těch dvou dozvíme až v dubnu :-)

 

Jaké mají šampioni v sezení nejčastější problémy?

Zdenál: Podle mě je skutečně největším problémem začarovaný kruh: člověk bez pohybu nemá moc energie nazbyt. A cvičit půjdeme, když máme energie dost, že jo? :-)
No a pak ten sedící člověk může objevit, že ho z únavy dokáže vytáhnout energeťák, sladká tečka, kávička s cukýrkem. Společným jmenovatelem je cukr. Který ovšem povzbudí jen krátkodobě, ale dlouhodobě lenivý stav prohlubuje (vzniká metabolický syndrom). Vítejte v pasti!
Zrovna včera mi kamarád říkal o brněnské IT firmě, kde mají zaměstnanci neomezený přístup k Red Bullu. Kyanidové kapsle zdarma jsou humálnějším řešením.

No a pak klasika:
– zkrácené kyčelní flexory, zkrácené hamstringy ‒ tělo jako židle, neschopnost se ohnout (jen tak, nebo pro něco) i narovnat. Což jde ruku v ruce s:
– ochablé břicho, přetížená bedra ‒ bolesti spodních zad, špatná stabilizace horní poloviny těla, Což jde ruku v ruce s:
– slabé mezilopatkové a zkrácené prsní svalstvo ‒ hrb, špatné okysličení organismu. Což jde ruku v ruce s:
– svaly krku zepředu slabé a vzadu přetížené ‒ ztuhlý krk, bolesti hlavy.

 

Jaké dělají lidé nejčastější chyby v přístupu sami k sobě, ke cvičení? Než začnou cvičit a celkově.
Zdenál: Já beru jako největší chybu typu „než začnu cvičit”, že si člověk řekne: „Začnu cvičit, až budu ve formě.” Vždyť to je přece blbost. Cvičí se proto, abyste se do formy dostali. Ne naopak.
A celkově? Bereme pohyb, cvičení jako trest za lenost a obžerství. Nesmysl. Cvičení je společenská událost. Radost. Je to posouvání sama sebe vpřed. No a taky je prý zdravé :-)

 

Je Halina Pawlowská ajťák?
Zdenál: Ne. Ta je knedla.

Pokračujte ZDE.

Bc. Lenka Dohnalová