O nás

14. října roku 2013 jsem v Brně otevřel tělocvičnu Girja. Tohle rozhodnutí bylo jedno z nejlepších, které jsem v životě udělal. Jak z osobního, tak profesního hlediska. Z mých studentů se v mnoha případech stali kamarádi a vlastně jim “děkuji” i za jejich neduhy, protože k jejich řešení není vždy jednoduchá a přímá cesta. Začal jsem více studovat nápravná cvičení, atletickou a silovou přípravu, jak naše tělo ovlivňuje dýchání atd. Je toho opravdu spoustu. Já i mí studenti rostou se mnou a troufám si říct, že to baví obě strany.

— Ing. Zdeněk Dohnal

Zdeněk Dohnal

Ing. Zdeněk Dohnal


  • SFG – StrongFirst Girya – certifikovaný instruktor
  • SFL – StrongFirst Barbell – certifikovaný instruktor
  • DNS – Dynamická Neuromuskulární Stabilizace – certifikovaný instruktor
  • Гиревой спорт (Kettlebell lifting) – certifikovaný instruktor
  • FMS – Functional Movement Systems – certifikovaný instruktor
  • GFM – Ground Force Method – certifikovaný instruktor
  • Silový a kondiční trenér Jiřího Denisy Procházky a zápasníků Jetsaam Gym
  • Externí lektor Masarykovy univerzity
  • Trenér II. třídy (MŠMT č.176/2009 Sb.)
Jakub Melíšek

Ing. Jakub Melíšek


  • FMS level 1 – certifikovaný instruktor
  • FCS – certifikovaný instruktor
  • GFM – Ground Force Method – certifikovaný instruktor
  • Fighting Monkey – absolvent workshopu
  • Škola dřepu – Buzgó school – absolvent workshopu
  • Indian clubs: Restorative and Strength training combined – absolvent workshopu
  • Absolvent kurzů – Stojka, Prevence zranění, FMS – Introduction to Indian Clubs
  • Trenér II. třídy (MŠMT č.176/2009 Sb.)

Co je girja?

Girja je českým přepisem ruského slova Ги́ря, v západních zemích je známá pod anglickým slovem kettlebell. Je to litinová koule s plochým dnem a madlem. Její unikátní tvar umožňuje balistické cviky (např. swing, clean, high-pull, snatch, push-press, jerk), nebo tzv. grindy (tlaky a dřepy). Samozřejmě nesmí chybět ultimátní Turecký vztyk (Turkish Get Up), který neuvěřitelně rozvíjí mobilitu a stabilitu celého těla. Na cviky, které jste nenašli v seznamu výše a viděli na videu na jůtubu, se zeptejte svého trenéra.

Pro koho je cvičení s girjou?

Pro lidi jakéhokoliv věku, jakéhokoliv sportovního zázemí. Vlastně není až tak důležité, jaký sport děláte, pokud vůbec. Nezapomeňte, že girja-kettlebell je jen nástroj. Nejdůležitější je správná technika a vlastní programming, abyste měli ze cvičení nějaké výsledky. A ty na jůtubu nebo v appce prostě nenajdete.

Naším hlavním zdrojem učení je škola StrongFirst. Dále v tréninku využíváme Ground Force Method, Original Strength, Functional Movement Systems, Dynamic Neuromuscular Stabilisation, techniky Ida Portala a zdravý rozum.

“Nezáleží na tom, jak slabí jste – tady vás ze slabosti vyléčí. Stačí přijít.”
Pavel Otoupalík

Proč cvičit u nás v tělocvičně?

  • Protože…. naše tréninky začínají od úplných základů, tj. od vašich zdravotních a fyzických možností. Od nich se odvíjí váš trénink i progres.
  • Protože… cvičíme komplexně, celé tělo. To znamená, že svaly mezi sebou efektivně spolupracují a umíme je použít kdykoliv a kdekoliv správně (třeba zvednout těžký pytel cementu bez bolesti zad). Cvičení izolovaných cviků, které známe z posiloven, je dobré pro rehabilitaci po úrazu, sportovně specifickou činnost (například cvičení bicepsu pro závodníky v páce) a self promotion na koupališti a instáči.
  • Protože… nás to baví. A vás to u nás v tělocvičně bude bavit taky.

Historie trochu šířeji

Výklad termínu Ги́ря (čte se foneticky girja) se objevil v ruských slovnících na počátku 17. století a podle některých odborníků pochází z perského slova gjeran, což znamená hmotnost. Dnešní slovníky slovo Ги́ря překládají jako závaží.

Před velkou činkou, jejíž vznik se datuje kolem roku 1850, byla celá řada nástrojů, které využívali atleti nebo vojáci k tréninku. Krom vlastní váhy, zbraní, používali také kameny, pytle s pískem, kmeny, klacky a také závaží, která se dala nosit pomocí ucha.

Historie girji spadá až do starověkého Řecka, kde byly nalezeny kamenné projektily, které se využívaly k silovému tréninku prvních olympioniků. V řeckém muzeu Olympia najdete kamennou girju vážící 143 kg, na níž je vyryto “Bibon mě zvedl nad hlavu jednou rukou”. O mnoho století později turecké a slovanské národy používaly k výcviku kamenné nástroje tvarově odpovídající dnešním girjám. Další etapou vývoje cvičení se závažím je použití železa místo kamene. To umožnilo standardizovat používané váhy, porovnávat výkony i soutěžit.

Vzhled girji se za staletí změnil. Avšak závaží s nosnými uchy zanechala stopu v historii mnoha zemí. Od Číny po Irán. Od Turecka po Skotsko.

Mezi lety 1870 až 1880 ruský doktor Vladislav Krajevskij, jenž je považován za otce těžké atletiky, shromažďoval všemožné informace o kultuře těla a zdokonalování se ve sportu. Jeho cílem bylo masám zpřístupnit zdravý životní styl. Dne 10. září 1885 otevřel první zařízení pro cvičení se zátěží, a tím představil atletické veřejnosti cviky s girjami a velkými činkami. Od té doby je desáté září v Rusku dnem zrodu vzpírání. Atleti zde cvičili pod dohledem Krajevského jednoruční a dvojruční tlaky, trhy, přemístění a nadhozy. V roce 1895 otevírá po vzoru Krajevského doktor Garnitskij atletický klub v Kyjevě na Ukrajině. Zde se věnuje zápasu, gymnastice, cvikům s velkými činkami i girjami.

V 19. a počátkem 20. století je girja součástí tréninků a vystoupení dobových siláků. Jedním z nejznámějších je Král girji Petr Krylov (Пётр Крылов 1871 – 1933). Jeden z jeho korunních výkonů byl výrazový tlak činky s dutými koulemi, navíc v každé z nich byl schován člověk. Druhým bylo pozvednutí plošiny, na které stálo 20 lidí.

Na Moravě známý silák a zápasník Zasloužilý mistr sportu Gustav Frištenský (1878 – 1957) rovněž využíval girji ve své silové přípravě.

V Rusku koncem 40. let 20. století vzniká stále populárnější sportovní disciplína Girevoj sport (Гиревой спорт). V 50. letech dochází k úpadku tělesné kultury západního světa vlivem amerického trendu izolovaného kulturistického cvičení a toto období trvá v podstatě dodnes.

Chceš vyzkoušet Girju?