„Když má BJJ koule“

Pozn. autora – článek je určen i pro ženy.

Jestliže řekneme, že „má někdo nebo něco koule“, popisujeme něco velkolepého, odvážného, chytrého, silného (třeba Chucka Norrise). Neznám zápasníka brazilského jiu-jitsu, který by takový nechtěl být. A ještě „levou zadní“ svými kvalitními výkony lákal diváky i sponzory na atraktivní zápasy. Nuže, máme cíl, nezbývá, než se němu vydat. A koule (krom jiného) si zabalit s sebou.

Seznamte se prosím s kettlebelly! Tyhle koule jsou výborným nástrojem k rozvoji důležitých pohybových schopností. Velmi efektivně zvyšují sílu, kondici, pohybovou dynamiku, výbušnost, mobilitu, rychlost, odolnost těla vůči zraněním. Ne proto, že by to na nich bylo napsáno. Ale proto, že jako tréninkový prostředek byly vymyšleny.

Jako každý skvělý nástroj, i kettlebell je na nic, když nevíte, jak jej používat. Ano, výborně slouží jako zarážka do dveří nebo těžítko. Kdo z něj chce vyždímat mnohem víc, nechť se obrátí na trenéra Zdeňka Dohnala a jeho tým. Mají k němu hodně co říct.

Balistická křivka útočí

Proč je trénink s kettlebelly pro zápasníky důležitý a vhodný? Odpověď je v celku prostá: s minimálním vybavením dostanete maximální škálu rozvoje. Technik i cviků s kettlebelly není málo. Já vidím jako výjimečné balistické cviky. Zjednodušeně řečeno: v průběhu cvičení se mění množství i směr síly potřebné ke zvládnutí kettlebellu. Právě tahle stránka má obrovský transfer do sportů zápasového charakteru, protože právě při nich se množství, směr působící energie i síly neustále mění. Balistické cviky navíc hrají prim při růstu celkové funkční síly těla a celková funkční síla těla vychází z legendami opředeného coru. Core (střed těla) ovlivňuje – světe div se – hlavně způsob (technika) dýchání, který je pro zápasení rovněž důležitý.

Ve výčtu pozitiv tréninku s kettlebelly musím bezpodmínečně zmínit ještě velkolepé posílení úchopu, zápěstí a předloktí. Především v bjj jsou klíčové primárně kvůli pevnosti gripu na kimonech i bez nich, dále při nasazování škrcení, zvládání kontroly rukou, obraně wrist locků, … prostě celkové dominance v úchopech, jež se přenáší do dominance v celém zápase.

Komu jsou balistické cviky na silné ruce málo, může si přidat veškeré tlakové nebo zdvihové cviky prováděné takzvaně Bottom Up.

Turecký vztyk je brazilský král

Z celé série cviků s kettlebelly chci vyzdvihnout jeden konkrétní – pro mě naprostou špičku: Turecký vztyk (Turkish Get Up, TGU) a jeho varianty. Velký přínos vidím ve výborném rozvoji mobility i stability ramen a kyčlí, což je vzácná, zejména pro úpolové sporty cenná kombinace. Například důležitá fáze mostování se skvěle přenáší přímo do základního pohybu, jenž bjj provází téměř ve všech krocích. Bridge (most) v kombinaci se Shrimp (krevetou) jsou nejčastější formy úniku a přetočení. Poté samotná technika vstávání je velmi blízká takzvanému Technical Stand Up, v bjj hojně využívaném. Levo-pravá koordinace, rozvoj motoriky, mobility, síly, některé prvky ještě intenzivnější ve variantách Bottom up, Tactical Get Up, nebo TGU se zátěží v obou rukou, … vše ze základního TGU vychází.

Vyhrávejte

V bjj přeci platí, že technika překoná vše, že technika je více než síla, tudíž bych měl makat hlavně na ní. Ano platí, ale mít ještě zdravé, silné, mobilní a výkonné tělo po všech stránkách, je úžasný bonus jak pro zápasení, tak běžný život.

Říká se, že méně je někdy více. Jenomže v zápase platí, že více je prostě VÍCE. Mít techniku a něco navíc prostě vyhrává. Právě kettlebell užívaný s kvalitním know-how je vynikající cesta. Proto mimo pondělní a středeční večery, kdy společně dřeme techniku, všem zápasníkům vřele doporučuji trávit čas v GIRJE u koulí. Pak je bude mít i vaše bjj.

Zde se můžete seznámit s koulí, kettlebellem, girjou:  http://www.girja.cz/co-je-girja/ a zde s brazilským jiu-jitsu: http://www.girja.cz/brazilske-jiu-jitsu/.

 

Bc. Jiří Závodný